جراحی لوزه سوم در تهران

جراحی لوزه سوم

آنچه می خوانید...
جراحی لوزه سوم در تهران

جراحی لوزه سوم یا همان برداشتن آدنوئید که آدنوئیدکتومی نیز نامیده می شود، یک جراحی رایج برای برداشتن لوزه ی سوم است. آدنوئیدها غده هایی هستند که در سقف دهان، پشت کام نرم، جایی که بینی به گلو متصل می شود، قرار دارند. آدنوئیدها آنتی بادی یا گلبول های سفید تولید می کنند که به مبارزه با عفونت ها کمک می کند. به طور معمول، آدنوئیدها در دوران نوجوانی کوچک می شوند و ممکن است در بزرگسالی ناپدید شوند. پزشکان معمولا برداشتن آدنوئید ها و لوزه ها را همزمان انجام می دهند. عفونت های مزمن گلو و عفونت های  تنفسی اغلب باعث التهاب و عفونت در هر دو غده می شوند.

دلایل برداشتن آدنوئید ها

عفونت های مکرر گلو می تواند باعث بزرگ شدن آدنوئیدها شود. آدنوئید متورم ممکن است لوله های استاش که گوش میانی را به پشت بینی متصل می کند، مسدود کند. در برخی مواقع آدنوئید های متورم مادرزادی هستند. گرفتگی لوله های استاش باعث عفونت گوش شده و می تواند شنوایی و سلامت تنفسی کودک را به خطر بیندازد.

علائم آدنوئیدهای متورم

آدنوئیدهای متورم مجرا های تنفسی را مسدود کرده و می توانند سبب ایجاد علائم زیر شود:

• عفونت های مکرر گوش
  • گلودرد
  • مشکل در بلع
  • مشکل تنفس از راه بینی
  • تنفس از دهان
  • آپنه انسدادی خواب، که وقفه های دوره ای در تنفس در طول خواب است

عفونت مکرر گوش میانی به دلیل تورم آدنوئید و گرفتگی شیپور استاش پیامدهای جدی مانند کاهش شنوایی به همراه دارد که می تواند منجر به مشکلات گفتاری نیز شود. در صورتی که عفونت مزمن گوش یا گلو طوری باشد که درمان با آنتی بیوتیک بر آن موثر نباشد یا بیش از ۵ الی ۶ بار در سال اتفاق افتد، ممکن است پزشک برداشتن آدنوئید را توصیه کند.

حتما بخوانید: آیا می دانید تفاوت جراحی لوزه و لوزه سوم در چیست؟

اقدامات قبل از جراحی لوزه سوم (آدنوئیدکتومی)

دهان و گلو نواحی هستند که به راحتی خونریزی می کنند بنابراین پیش از جراحی آزمایشات خونی به منظور بررسی لختگی خون و شمار گلبول های سفید و قرمز تجویز می شود. آزمایش های خون قبل از عمل می تواند به پزشک شما کمک کند تا مطمئن شود  که در طول و بعد از عمل خونریزی بیش از حد وجود نداشته باشد. یک هفته قبل از عمل جراحی از مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن یا یا آسپرین که سبب رقیق شدن خون می شوند پرهیز کنید. گرچه برای کاهش درد می توانید از استامینوفن استفاده کنید اما به طور کلی در خصوص مصرف دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید. یک روز پس از عمل جراحی نباید پس از نیمه شب آب یا غذا بخورید. در صورتی که پزشک داروهایی را برای مصرف قبل از جراحی تجویز کرد، آن را با یک جرعه کوچک آب مصرف نمایید.

جراحی آدنوئیدکتومی چگونه انجام می شود؟

روش انجام جراحی لوزه سوم

جراحی آدنوئیدکتومی تحت بیهوشی عمومی که مانند خوابی عمیق ناشی از داروست انجام می شود. این جراحی معمولا به صورت سرپایی انجام می شود به طوری که فرد پس از عمل می تواند به خانه برود. برداشتن آدنوئید ها معمولا از طریق دهان انجام می شود. جراح ابزار کوچکی را در دهان فرد قرار می دهد تا باز شود. سپس با ایجاد بریدگی یا با روش سوزاندن، آدنوئید ها از بین می روند. بعد از انجام جراحی معمولا خونریزی کنترل شده و نیازی به بخیه زدن نیست. پس از اتمام جراحی بیمار تا زمان به هوش آمدن در بخش ریکاوری می ماند و برای کاهش تورم و درد داروهایی برای او تجویز می شود. بیمار پس از جراحی و به هوش آمدن می تواند مرخص شده و به خانه برود. بهبودی کامل پس از جراحی لوزه سوم معمولا  یک الی دو هفته طول می کشد.

مراقبت های بعد از جراحی آدنوئیدکتومی

به طور کلی داشتن گلو درد به مدت دو الی سه هفته پس از جراحی امری طبیعی بوده و به منظور جلوگیری از کم آبی بدن مصرف فراوان مایعات به شدت توصیه می شود، چرا که مصرف زیاد مایعات به کاهش درد نیز کمک می کند. در هفته ی اول پس از جراحی از دادن غذاهای تند یا غذاهای سفت و ترد به کودک خود پرهیز کنید. از طرفی مصرف مایعات و دسر های سرد به تسکین درد بیمار کمک می کند. مواد غذایی مناسب برای بیمار بعد از جراحی لوزه سوم عبارتند از:

• آب
  • آبمیوه طبیعی
  • بستنی
  • شربت
  • ماست
  • پودینگ
  • پوره سیب
  • آب مرغ یا گوشت گرم
  • گوشت و سبزیجات نرم پخته شده

کمپرس یخ نیز به تسکین درد کمک می کند. با قرار دادن مقداری یخ در یک کیسه می توانید در خانه کمپرس یخ درست کنید. کمپرس یخ می بایست در جلوی گردن قرار بگیرد. همچنین بیمار تا یک هفته پس از عمل جراحی میبایست از فعالیت های شدید و سنگین خودداری کند.

عوارض جانبی جراحی آدنوئیدکتومی

جراحی لوزه ی سوم معمولا عمل چندان سختی نیست. به طور کلی خطرات ناشی از هر جراحی شامل خونریزی و عفونت در محل جراحی است. همچنین خطراتی در اثر ماده ی بیهوشی مانند واکنش های آلرژیک و مشکلات تنفسی نیز وجود دارد. اگر فرد به ماده یا داروی خاصی آلرژی دارد، حتما پیش از انجام جراحی با پزشک خود درمیان بگذارید. همچنین عوارض نه چندان نگران کننده ای همانند تهوع، استفراغ، بوی بد دهان و مشکلات بلع بعد از جراحی لوزه سوم طبیعی است و بعد از مدتی مرتفع خواهد شد.

نتایج موثر جراحی  آدنوئیدکتومی

جراحی آدنوئیدکتومی همواره نتایح موثری را به همراه داشته است. پس از انجام این جراحی معمولا عفونت های گلو و گوش کمتر و خفیف تر شده و تنفس از راه بینی نیز آسان تر می شود.

حتما بخوانید: چه زمانی باید آندوسکوپی سینوس انجام داد؟!

محدودیت سنی جراحی لوزه سوم

معمولا همان طور که پیشتر ذکر شد با بالا رفتن سن، لوزه ها کوچکتر می شود ولی ممکن است پیش از این در دوران کودکی وجود عفونت های مکرر آدنوئید ها سبب بروز مشکلات جدی شود به همین خاطر معمولا بهتر است جراحی برداشتن لوزه سوم در کودکی انجام شود. از طرفی دیگر در دوران کودکی انجام این جراحی از نظر تکنیکی آسانتر است زیرا در بزرگسالی معمولا چسبندگی بیشتر شده و خونریزی بیشتر خواهد شد. در دوران کودکی معمولا محدودیت سنی برای انجام آدنوئیدکتومی وجود ندارد ولی در سنین بسیار پایین زیر ۳ سال معمولا در موارد بسیار خاص و حاد جراحی انجام می شود.

دکتر حسن میرشفیعی

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و سر و گردن