جراحی بینی شکسته از تشخیص تا درمان

آنچه می خوانید...

ممکن است بنابه هر دلیلی با برخورد یک ضربه به صورت بینی دچار شکستگی شود. شکستن بینی یک امر اتفاقی بوده و زمان رخ می دهد که انتظار آن را ندارید. بینی زمانی می شکند که دچار ترک خوردگی استخوان یا غضروف شود که با درد و خونریزی بسیاری هم همراه است. البته ممکن است خونریزی محدود باشد اما در هر صورت تورم و کبودی در اطراف چشم ها نیز دیده می شود. شکستگی بینی معمولا روی پل بینی و یا دیواره بینی ایجاد می شود که تشخیص و درمان آن توسط جراح بینی صورت می گیرد. شکستگی بینی باید به سرعت در اولین ساعات بعد از شکستن درمان شود هرچه زودتر برای درمان اقدام نمایید نتایج آن بهتر خواهد بود. در ادامه همراه ما باشید تا بررسی کنیم چگونه شکستگی بینی را تشخیص و درمان نماییم ؟

عوامل تاثیرگذار در شکستگی بینی

شایع ترین علت شکسته شدن بینی ، وارد شدن ضربه ناگهانی. به آن است،شکستن بینی اغلب با سایر آسیب های صورت یا گردن رخ می دهد که با درد و خونریزی در ناحیه بینی همراه می شود. از عواملی که باعث شکستن بینی می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• برخورد ناگهانی با دیوار یا اجسام سفت
  • زمین خوردن
  • وارد شدن ضربه حین ورزش به خصوص تمرینات دفاعی
  • تصادفات با وسایل نقلیه موتوری
  • وارد شدن ضربه مشت یا لگد به بینی
  • افتادن اجسام سنگین روی بینی

علائم شکستگی بینی چیست؟

ممکن است با وارد شدن ضربه های مختلف به بینی احساس کنید که بینی تان شکسته است. اما مهم ترین نشانه ها برای اینکه بدانید بینی تان سالم است یا شکسته شامل موارد زیر خواهد بود:

• درد در اطراف بینی
  • بینی خم یا کج شود
  • خونریزی بینی

در برخی از موارد ورم بینی به اندازه ای شدید است که شما تصور می کنید که بینی کج یا به یک سمت مایل شده است. زمانی که بینی میشکند در برخی موارد مخاط و خونابه بینی راهی برای خروج پیدا نمی کنند و این بدان معناست که داخل بینی مسدود است و بینی شکسته است.کبودی در اطراف بینی و چشم ایجاد می شود که معمولاً بعد از دو یا سه روز از بین می رود.این عارضه موقتی است و با بهبودی آثار تورم بینی مجدد به حالت اول باز می گردد. اما اگر بینی کاملا کج شده باشد و بعد از کاهش تورم بهبود نیابد باید درمان های جدی تری را پیش گرفت.

از مهم ترین علائم شکستگی بینی خونریزی مستمر است که با روش های معمول متوقف نمی شود.

به طور کلی با مشاهده شرایط اورژانسی نیاز است که فورا به پزشک مراجعه و درمان های لازم را لحاظ نمایید:

• بینی به شدت خونریزی می کند و این خونریزی متوقف نمی شود.
  • مایع روشنی از بینی تخلیه می شود.
  • در تنفس مشکل دارید.
  • بینی کج به نظر می رسد. (سعی نکنید خودتان بینی را صاف کنید.)
  • اگر مشکوک به آسیب دیدگی سر یا گردن هستید ، از حرکت خودداری کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

چه افرادی در معرض خطر شکستگی بینی هستند؟

افرادی که ورزش می کنند و یا موقعیت کاری آن ها دارای فعالیت های فیزیکی زیاد است، بیشتر در معرض شکستن بینی قرار می گیرند. به طور مثال ورزشکارانی که تمریناتی در بسکتبال، بوکس یا فوتبال دارند بیشتر از سایر افراد در معرض ضربات بینی قرار می گیرند .

فعالیت های دیگری که می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد عبارتند از:

• نزاع با دیگران و داشتن برخوردهای فیزیکی خطرناک
  • رانندگی و یا استفاده از موتور سیکلت بدون کلاه ایمنی
  • دوچرخه سواری خطرناک
  • اسکی و اسنوبورد

شکستگی بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

بهترین جراح بینی به دقت بینی تان را مورد بررسی و معاینه قرار می دهد، از این طریق شکستگی بینی تشخیص داده می شود اما برای بررسی دقیق تر ممکن است نیاز به تهیه سی تی اسکن از صورت برای ارائه نتیجه نهایی باشد.به دلیل دردناک بودن موصع بینی بعد از شکستگی برای معاینه ممکن است از بی حس کننده ها استفاده نماید.

اگر ورم بینی زیاد باشد تا بهبودی نسبی آن که دو یا سه روز بعد است امکان معاینه وجود ندارد چرا که هم بینی دردناک و حساس است و هم تشخیص دقیق صورت نمی گیرد.

درمان شکستگی بینی

بینی شکسته با روش های جراحی و بدون جراحی درمان می شود. البته روش درمان با توجه به میزان و شدت شکستگی بینی تعیین می شود . اگر شکستگی سطحی باشد معمولا نیازی به جراحی نیست اما اگر بینی تخریب و به شدت تیغه آن منحرف و شکسته باشد نیاز است که با جراحی فرم و ساختار آن را اصلاح نمود.این عمل با جراحی انحراف بینی یا جراحی بینی کج متفاوت است.

برای درمان عادی شکستگی بینی بدون جراحی باید موارد زیر را به دقت مورد توجه قرار دهید:

در صورت داشتن خونریزی بهتر است از راه دهان تنفس کنید و از وارد شدن خون به داخل گلو جلوگیری نمایید.

اگر خونریزی بینی ندارید ، سر خود را کمی خمیده و به سمت بلند نگه دارید تا درد و تورم کاهش یابد.

برای کاهش تورم ، یک کمپرس سرد یا یخ پیچیده شده در یک دستمال را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ، سه یا چهار بار در روز به بینی خود بمالید.

برای کاهش درد از دارو های مسکن استفاده کنید.

جراحی بینی شکسته

در برخی از افراد شکستگی بینی به اندازه ای است که با درمان های ساده مشکلات ایجاد شده بر طرف نمی شودو نیاز به جراحی های اورژانسی و تاثیر گزار خواهد بود.ممکن است عوارضی مانند جمع شدن خون در سپتوم بینی رخ دهد این عارضه خطرناک و دارای عوارض جدی است. توصیه می شود که در اولین ساعات بعد از شکستگی بینی به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه نمایید تا تمهیدات لازم انجام شود هرچه این دوره با وقفه طولانی تری همراه باشد ، مشکلات و عوارضی که ایجاد می کند برای درمان با مشکل مواجه می شود.

همچنین برخی از افراد درمان های اولیه را انجام نمی دهند و فرد بعد از مدتی دچار مشکلات حاد تنفسی و یا درد های مزمن بینی می شود. که نیاز به جراحی بینی شکسته دارد.

دکتر حسن میرشفیعی

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و سر و گردن